Frågor & Svar

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna vi får – både från våra hyresgäster och från dig som är intresserad av lokaler, samarbete eller kanske vill veta mer om hur det är att bo hos oss. Hittar du inte svaret på just din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.

Boende

Du får tillträde till din lägenhet enligt överenskommelse med oss, eller senast kl. 12:00 på det datum som står i ditt kontrakt. Skulle tillträdesdatumet infalla på en helgdag får du tillträde kl. 12:00 nästa vardag. Vi hör gärna av oss i god tid innan för att planera en smidig överlämning tillsammans med dig.

Nycklarna hämtas på vårt kontor på tillträdesdagen. Boka gärna in en tid med vår uthyrningsansvariga så ser vi till att allt är klart när du kommer. Och du – glöm inte att sätta ett lås på ditt förråd även om det står tomt i början. Det minskar risken för att någon annan börjar använda det eller att skräp samlas där.

Ja, hemförsäkring är jätteviktigt – både för din egen trygghet och för att kunna få hjälp vid t.ex. brand, vattenskada eller inbrott. Din försäkring skyddar inte bara dina saker, utan kan också hjälpa till om du behöver tillfälligt boende i samband med skada. Se till att den gäller redan från inflyttningsdagen.

Du kan enkelt göra en felanmälan via Mina Sidor på vår hemsida – dygnet runt. Där får du dessutom återkoppling på ditt ärende. Om något akut skulle hända kvällstid eller under helgen, till exempel en vattenläcka eller om någon stör kraftigt, ringer du vår jour på 036–330 04 71.

Vi förstår att det ibland kan bli missar – men hyran ska alltid vara oss tillhanda senast sista vardagen i månaden. Om den inte betalas skickar vår partner Ropo Capital ett inkassokrav. Uteblivna eller upprepade sena betalningar kan leda till uppsägning, även om skulden betalas senare. Hör gärna av dig till oss i tid om du behöver hjälp eller har frågor.

.

Alla som uppfyller våra grundkrav har samma rätt att söka och få bostad.

Grundkrav

  • Du ska ha fyllt 18 år för att få en bostad.
  • Du ska ha ekonomiska förutsättningar för att betala hyran för den sökta lägenheten och måste därför uppfylla ett inkomstkrav.
  • Du får inte ha skuld enligt Muro fastigheters riktlinjer.
  • Du får inte ha negativa referenser som påverkar vårt förtroende för dig som hyresgäst.
  • Du eller din medsökande måste uppfylla eventuella särskilda krav för den sökta lägenheten.
  • Du ska ha en gällande hemförsäkring.

Inkomstkrav 

Du ska ha ekonomiska förutsättningar för att långsiktigt kunna betala hyran för den sökta lägenheten. Inkomsten ska gälla minst 12 månader framåt i tiden. Den disponibla inkomsten ska vara minst 1 gånger så stor som månadshyran. 

Som inkomst räknas: 

  • Lön från anställning.
  • Inkomst från kapital.
  • Pension.
  • Ersättningar från försäkringar.
  • Bidrag (t ex studiebidrag, bostadsbidrag, underhållsbidrag, sjukbidrag, barnbidrag).
  • Arbetslöshetsersättning.

De olika inkomstslagen ska kunna styrkas. 
I det fall vi anser inkomsten som osäker kan säkerhet i form av borgen komma att krävas.

Undantag

Ersättningar som exempelvis försörjningsstöd och etableringsersättning godkänns i följande fall: 

  • Om du är bor hos oss idag, söker en bostad med lägre eller likvärdig hyra än din nuvarande och har skött dina hyresinbetalningar.
  • Om du bor hos oss idag, söker en bostad med högre hyra än din nuvarande och har skött dina hyresinbetalningar och har ett godkännande från din handläggare på den högre hyran.

Riktlinjer

  • Du får inte ha skulder till Muro fastigheter eller annan hyresvärd.

Särskilda krav

Oftast handlar våra särskilda krav om att du eller din medsökande måste uppnått en viss ålder, exempelvis 70 år för att kunna söka en lägenhet i något av våra seniorboende, tex Sannaängen.
Exakt vilka krav som finns framgår i beskrivningen av den aktuella lägenheten på hemsidan.

Förtur

En liten andel av våra lägenheten tilldelas genom så kallad förtur. 

Du kan skriftligen ansöka om förtur. Blir du beviljad förtur erbjuds du maximalt en lägenhet som du får ta ställning till. Om erbjudandet inte accepteras försvinner förturen. Det går inte att åberopa förtur till ett särskilt objekt eller område. Antal lägenheter som sägs upp kan variera över tid. Därför garanteras inte erbjudande av lägenhet även om kriterierna uppfylls. 

Det är viktigt att känna till att förtur inte gäller akuta bostadsbehov som till exempel bostadslöshet vid skilsmässa/separation, trångboddhet, störande omgivning/vantrivsel eller av ekonomiska skäl. 

 

Inflyttning & Utflyttning

Du får tillträde till din lägenhet enligt överenskommelse med oss, eller senast kl. 12:00 på det datum som står i ditt kontrakt. Skulle tillträdesdatumet infalla på en helgdag får du tillträde kl. 12:00 nästa vardag. Vi hör gärna av oss i god tid innan för att planera en smidig överlämning tillsammans med dig.

Nycklarna hämtas på vårt kontor på tillträdesdagen. Boka gärna in en tid med vår uthyrningsansvariga så ser vi till att allt är klart när du kommer. Och du – glöm inte att sätta ett lås på ditt förråd även om det står tomt i början. Det minskar risken för att någon annan börjar använda det eller att skräp samlas där.

I vissa fall går det att flytta in tidigare om du och tidigare hyresgäst är överens, och vi godkänner det. Det krävs dock en fullmakt mellan er och det är fortfarande den tidigare hyresgästen som ansvarar för lägenheten fram till kontraktsdatum. En giltig hemförsäkring måste också finnas under hela övergångsperioden.

Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader, räknat från kommande månadsskifte. Du kan alltid lämna lägenheten tidigare om en ny hyresgäst accepterar det, men det är inget vi kan garantera. Glöm inte att säga upp ev. parkeringsplats eller extra förråd!

Ja, enligt hyresavtalet behöver du vara tillgänglig för visningar och besiktningar. Vi försöker alltid ta hänsyn till din vardag och bokar tider i samråd med dig.

Vi gör två besiktningar:

Förbesiktning: Denna sker kort efter att du sagt upp lägenheten och syftar till att identifiera saker som kan behöva åtgärdas.

Slutbesiktning: När lägenheten är tömd och städad kontrollerar vi att allt är i godtagbart skick. Eventuella skador eller brister som inte upptäckts tidigare kan leda till kostnader.

Du får ett skriftligt protokoll efter varje besiktning, och om något behöver åtgärdas kan du välja att fixa det själv (på fackmannamässigt sätt) eller låta oss göra det mot avgift.

Ekonomi & Fakturor

Ja, hemförsäkring är jätteviktigt – både för din egen trygghet och för att kunna få hjälp vid t.ex. brand, vattenskada eller inbrott. Din försäkring skyddar inte bara dina saker, utan kan också hjälpa till om du behöver tillfälligt boende i samband med skada. Se till att den gäller redan från inflyttningsdagen.

Vi förstår att det ibland kan bli missar – men hyran ska alltid vara oss tillhanda senast sista vardagen i månaden. Om den inte betalas skickar vår partner Ropo Capital ett inkassokrav. Uteblivna eller upprepade sena betalningar kan leda till uppsägning, även om skulden betalas senare. Hör gärna av dig till oss i tid om du behöver hjälp eller har frågor.

.

Autogiro – ansök via blankett från Kundcenter.

E-faktura – aktiveras via din internetbank.

E-postfaktura – kontakta Kundcenter.

Pappersavi – standardalternativ.

Med BankID loggar du snabbt och säkert in på Mina Sidor. Där kan du se dina hyresavier, uppdatera kontaktuppgifter, lämna intresseanmälningar och följa eventuella felanmälningar. Saknar du konto? Registrera dig direkt via vår hemsida.

Adressändring, el & försäkring

Du gör en kostnadsfri flyttanmälan via Skatteverkets hemsida. Kom ihåg att ange ditt lägenhetsnummer – det står i ditt hyresavtal. Skatteverket ser till att många viktiga myndigheter får din nya adress automatiskt.

Ja, oftast behöver du själv teckna elavtal med den leverantör som gäller i din fastighet. I vissa hus ingår elen i hyran eller debiteras i efterhand av oss – det framgår av ditt avtal. Tveka inte att höra av dig om du är osäker.

Allmänt

Störningar kan vara allt från hög musik, högljudda fester, bråk eller att någon ofta rör sig i trapphus på ett störande sätt sent på kvällen. Vi vill att alla våra hyresgäster ska känna sig trygga hemma. Om du blir störd – dokumentera vad som händer och kontakta oss. Är det akut och sker utanför kontorstid – ring jouren.

Om du misstänker skadedjur, t.ex. silverfiskar, möss eller vägglöss – gör en felanmälan direkt. Vi samarbetar med professionella saneringsfirmor och hjälper dig så snabbt som möjligt.

Andrahandsuthyrning kräver alltid skriftligt godkännande från oss. Du ansöker enkelt via vårt Kundcenter. Otillåten uthyrning kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.

Ja, husdjur är välkomna i de flesta av våra lägenheter – men du som djurägare ansvarar för att dina djur inte stör andra eller orsakar skador på bostaden.

Parkering &Garage

En parkeringsplats gör vardagen enklare – särskilt med snabba stopp eller vinterväder. Vi erbjuder både vanliga parkeringsplatser och, i vissa fall, platser med laddning för elbil. Hör av dig till oss på Kundcenter så berättar vi vad som finns tillgängligt i ditt område.

I flera av våra fastigheter finns laddplatser för elbilar. Intresserad? Kontakta oss så berättar vi mer om tillgång och eventuella kostnader.

Lokaler

Vi har både kontors- och verksamhetslokaler till uthyrning. Kontakta vår kommersiella förvaltare Teofil Johansson (teofil@muro.se) så hjälper han dig hitta rätt yta utifrån dina behov och verksamhet.

Vi förstår att olika verksamheter har olika behov. Mindre anpassningar kan ofta göras – hör av dig till oss så tittar vi på vad som är möjligt i just det objekt du är intresserad av.

Ja, i vissa fall kan vi erbjuda korttidskontrakt, t.ex. för pop-up-butiker eller säsongsverksamhet. Vi tar gärna en dialog.

Förvärv, investeringar & samarbeten

Vi är alltid intresserade av att utveckla vårt bestånd. Kontakta vår VD, Philip Sjöbring (philip@muro.se), så bokar vi gärna ett möte.

Vi sponsrar gärna initiativ som främjar lokalsamhället, till exempel ungdomsverksamhet, kultur eller idrott. Skicka ett mejl till info@muro.se där du berättar om verksamheten, vad ni söker stöd för och hur ett samarbete skulle se ut. Vi prioriterar långsiktiga samarbeten där vi också kan vara en aktiv partner.

Absolut! Vi samarbetar med lokala och nationella aktörer inom flera områden. Skicka en kort presentation av ditt företag och era tjänster till info@muro.se så kontaktar vi dig vid en matchning.

Förråd

Vissa förråd ingår i lägenheten, men det finns också extra förråd att hyra beroende på tillgänglighet. Tveka inte att kontakta vårt Kundcenter så kollar vi vad som finns ledigt i din fastighet.

Ja, vi rekommenderar starkt att alltid låsa ditt förråd – även om du inte förvarar något där. Det förhindrar obehörig användning och minskar risken för att någon ställer in skräp eller brandfarligt material.

Förråd och garage sägs automatiskt upp samtidigt som du säger upp din lägenhet. Men du kan också säga upp dem separat om du inte längre behöver platsen – kontakta bara vårt Kundcenter.